می گویند سال ها پیش در ایران باستان یکی از جشن های مهم پاسداشت قلم بوده است.

به گزارش تبیان، جشن تیرگان(سیزدهم تیرماه) بسیار باشکوه برگزار می شده است. در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را گرامی می داشت. ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی نیز سیزدهم تیرماه را روز ستاره عطارد نامیده و نوشته است چون عطارد (تیر) کاتب ستارگان است پس سیزدهم تیرماه را روز نویسنده نامیده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل انجمن قلم ایران روز چهاردهم تیرماه را روز قلم نامگذاری کرد.